Schepen Brydenbach pareert “groene” kritiek op ontwerpplannen speeltuin Boekenberg

Op 11 september 2023, over deze onderwerpen: Jeugd, Wonen en ruimtelijke ordening

Het district Deurne zal dit najaar de verouderde speeltuin in het Boekenbergpark vernieuwen met als thema ‘China’. De link met de Chinese toren in het park, vlakbij de zwemvijver is hiermee snel gelegd. Het nieuwe ontwerp zal de speeltoestellen in de vier bestaande vakken plaatsen. Die reflecteren de Franse tuinstijl van het verleden. De renovatie start dit najaar en zal 70 werkdagen in beslag nemen.

De fractieleider van oppositiepartij Groen in de districtsraad is van mening in de ‘lokale’ pers dat de huidige speeltuin dringend aan vernieuwing toe is. Dit aangezien diverse speeltoestellen defect raken en een potentieel gevaar zijn voor de spelende kinderen. Ook heeft hij ernstige bedenkingen bij het voorgestelde ontwerp dat gaat uitgevoerd worden. Volgens de fractieleider is het ontwerp “vlak en saai” en lijkt het niet te voldoen aan de wensen van de buurt. Zij vroegen, volgens hem, om een avontuurlijke speeltuin. Ook bekritiseert hij de verharding van de speeltuin, die volgens hem op warme dagen problematisch kan worden en dat bovendien de verhogingen rondom de speelvakken zullen verdwijnen.

Districtsschepen voor jeugd Elke Brydenbach ontkent niet dat de speeltuin uitgeleefd is. Daarom werd een tijd geleden beslist een dossier ter vervanging voor te bereiden. De omwonende burgers kregen de kans om via buurtparticipatie mee vorm te geven aan de toekomstige speeltuin. Met die bedenkingen zijn de ontwerpers mee aan de slag gegaan.

Verspreiden van foutieve informatie in de media

Elke Brydenbach: “De fractieleider van Groen baseert zich enkel op schetsontwerptekeningen van de speeltuigen zonder bijkomende toelichting en verspreidt zo foute informatie in de media.  Bij het ontwerp waren we gebonden aan strikte voorwaarden, zoals het behoud van de 4 tuinvlakken in Franse stijl. Ook de zichtlijn met het kasteel moest behouden worden. Daarnaast hielden we ook rekening met de bescherming van boomwortels en hebben respect voor de reeds bestaande bomen.  Zij zorgen, doorheen de dag, voor voldoende schaduw op de speeltuin. Die bomen zijn een belangrijkste bron van verkoeling in het park. Een deel van het budget werd zelfs voorzien om groen verbeterende maatregelen te nemen. Zo zal de bodem verrijkt worden om zo de groeiomstandigheden van de bomen nog te verbeteren.”

Eind augustus vond er nog een terugkoppelingsmoment plaats in het park. Brydenbach verduidelijkt ten slotte dat de semi-verharding tussen de speelvlakken ervoor zal zorgen dat er een betere toegankelijkheid zal zijn voor zowel valide als minder-valide kinderen.

Burgers gehoord, info beschikbaar

De schepen geeft mee dat de verschillende diensten wel degelijk rekening hebben gehouden met de feedback en verzuchtingen van de burgers. De plannen werden door het district uitgebreid toegelicht. Eerst de buurt informeren en dan pas het brede publiek is de daarbij gevolgde planning. Raadsleden hebben ten allen tijde het recht om informatie op te vragen over lopende projecten maar blijkbaar is het voor de fractieleider van Groen enkel te doen om controverse te zaaien. Hij zou zich beter eerst informeren vooraleer onvolledige en niet correcte informatie te verspreiden in de pers.