Nieuwe kinderopvanglocatie ‘Koekendoos’ voor 84 kinderen in Deurne

Op 7 september 2016, over deze onderwerpen: Kinderopvang

Op dinsdag 13 september wordt de nieuwe kinderopvanglocatie ‘Koekendoos’ in Deurne, die opende in juni, feestelijk ingehuldigd tijdens een opendeurdag in aanwezigheid van schepen voor kinderopvang Nabilla Ait Daoud. De hele buurt is welkom om de nieuwe locatie, die plaats biedt aan 84 kinderen, te ontdekken. Op het programma staan grime, een speelstraat en muziekworkshops.

Op de voormalige site van een industriële bakkerij bouwde stedelijk vastgoedbedrijf AG VESPA een passiefbouw kinderopvanglocatie en 11 woningen. De stedelijke kinderopvang is een duurzame, moderne locatie met plaats voor zes leefgroepen (84 kindplaatsen). Het ontwerp van BULK architecten herstelt de openheid van het bouwblok en werkte twee volumes uit met aandacht voor licht en lucht en een optimale inplanting van publieke en private functies. De nieuwe kinderopvanglocatie vervangt vier kleinere locaties, die niet langer geschikt waren voor kinderopvang.

Op dinsdag 13 september houdt de ‘Koekendoos’ een opendeurdag. Ook de pers is welkom om een kijkje te komen nemen tussen 15 en 18.30 uur in de Du Montstraat 55, 2100 Deurne. Om 15.30 uur zal schepen voor jeugd Nabilla Ait Daoud deelnemen aan de muziekworkshop.

“Als schepen voor leefmilieu en kinderopvang kan ik alleen maar blij zijn dat we in onze stad een duurzaam beleid volgen met kinderopvang. En dit is nodig. We ontzien hierbij niet alleen maximaal ons leefmilieu maar we zorgen er meteen ook voor dat we vele euro’s uitsparen”, vertelt schepen Ait Daoud.

Programma opendeurdag 13 september

doorlopend 15 tot 18.30 uur:

infostand
speelstraat
grime

15.30 tot 17 uur: muziekworkshops voor de allerkleinsten (vzw Tamboeri)

Passiefbouw

AG VESPA bouwde ‘Koekendoos’ volgens het passiefhuisconcept. ‘Passief’ betekent dat de warmte die een gebouw vanzelf ter beschikking heeft (via de keuken, de toestellen, het zonlicht,…) maximaal wordt bijgehouden en benut. Duurzaamheid staat in het hele ontwerp centraal.

Een zonneboiler zorgt voor de opwekking van warm water en zonnepanelen voor de elektriciteit.
Driedubbele beglazing zorgt voor een hoge isolatiegraad en maximale luchtdichtheid van de buitenschil voor minimaal warmteverlies.
Er werd in overhangende luifels voorzien om oververhitting te voorkomen.
In de tuin van de opvanglocatie werden knotwilgen geplant. In de zomer staan de bomen mooi in blad en filteren ze het zonlicht uit. In de winter resten er slechts knotjes die de zon doorlaten waardoor er veel minder energie nodig is om de leefruimtes te verwarmen.

Zes leefgroepen

Koekendoos heeft zes leefgroepen (drie baby- en drie peutergroepen), allemaal op het gelijkvloers. Alle groepen komen uit op een grote polyvalente ruimte en de gemeenschappelijke tuin. Die tuin heeft een fietsparcours, gras, bomen en verschillende lage speeltuigen. Het geluid in de leefgroepen wordt gedempt door akoestische deuren en plafonds.

Autonoom Gemeentebedrijf Kinderopvang

De stedelijke kinderopvang in Antwerpen wordt gecoördineerd door het Autonoom Gemeentebedrijf (AG) Kinderopvang Antwerpen. AG Kinderopvang biedt groepsopvang aan in dertig locaties en gezinsopvang bij een zestigtal kinderbegeleiders. De opvang richt zich op kinderen van 0 tot 3 jaar. Sommige kinderbegeleiders in de gezinsopvang vangen ook kinderen tot 12 jaar op voor en na de schooluren en tijdens de vakantie. Zowel de groeps- als de gezinsopvang is professioneel uitgerust en biedt optimale ontplooiingskansen aan de kinderen.

Meer informatie over kinderopvang in Antwerpen: www.antwerpen.be/kinderopvang.

Een aanvraag voor een plaats in ‘Koekendoos’ kan via: https://www.antwerpen.be/nl/info/inschrijven-voor-stedelijke-kinderopvang.

Verantwoordelijke schepen: Nabilla Ait Daoud, schepen voor kinderopvang