Nieuw buurtpark 'De Groene Sproet' geopend:“Eindelijk een plek voor kinderen en jongeren om te spelen”

Op 10 juni 2022, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Wonen en ruimtelijke ordening

Vandaag werd het buurtpark “Groene Sproet” plechtig geopend door schepen Els van Doesberg, bevoegd voor wonen, groen, dierenwelzijn, en stads- en buurtonderhoud en Tjerk Sekeris, districtsburgemeester.

Het buurtpark ligt op de hoek van de Ten Nessestraat en de Van Amstelstraat in de dichtbevolkte buurt Kronenburg in Deurne-Noord. Heel wat onderzoeken hebben uitgewezen dat in de jongste wijk van Deurne het minste groen is. Tjerk Sekeris, districtsburgemeester speelde een aantal jaren met de idee om een oude industriële site te kopen om die om te vormen tot een buurtpark.

Toenmalig schepen Rob van de Velde schaarde zich achter het idee en een aantal jaren later kocht de stad enkele percelen van de voormalige houthandelaar voor de inrichting van dit plein. Het werd een groene plek van 2000 m² te midden van de verharding. Dankzij deze groene ruimte krijgt de dichtbevolkte buurt, waar veel kinderen en jongeren wonen, meer ademruimte en neemt de druk op de publieke ruimte af.

“Investeren in meer groen is een prioriteit in onze stad”, aldus Els van Doesberg, “zeker in een dichtbevolkte wijk zorgt dit letterlijk voor meer ademruimte. Deze Groene Sproet komt niet enkel het leefmilieu, maar ook de leefbaarheid van Kronenburg ten goede. Buurtbewoners kunnen er terecht om in een groene omgeving tot rust te komen en even te ontsnappen aan alle drukte en bebouwing. Op deze manier geven we onze allerjongsten, die met veel zijn in deze wijk, ook een groen stukje van ons openbaar domein om zorgeloos te kunnen spelen.”

“De buurt Kronenburg is een buurt zonder openbaar groen. Vroeger hebben een aantal bedrijven, die aan het kanaal gevestigd waren, hun tuinen omgevormd tot werkplaatsen. Daardoor is heel wat open ruimte verdwenen. Door de aanleg van de groene sproet komen wij tegemoet aan een oude vraag uit de buurt, meer openbaar groen in een van oudsher erg verharde buurt”, vult Tjerk Sekeris, districtsburgemeester aan.