Naam voor nieuwe fiestbrug aan Ruggeveldlaan gezocht: ‘Belangrijk voor hulpdiensten en herkenningspunt voor de buurt’

Op 28 oktober 2021, over deze onderwerpen: Initiatiefrecht gemeente- en districtsraadsleden

Het district Deurne is van plan om een wedstrijd te organiseren om de nieuwe fietsbrug over de Ruggeveldlaan een naam te geven. Inwoners van Deurne zullen zelf via digtale weg een suggestie kunnen doen.

Parallel met de E313, over de Ruggeveldlaan zal in het voorjaar van 2022 een spiksplinternieuwe fietsbrug in gebruik genomen worden. Het Agentschap Wegen en Verkeer is sinds begin deze maand gestart met de voorbereidingswerken en de aanleg van de toegangshellingen in de Peter Benoitlaan en de Vaartweg.

N-VA districtsraadslid Alain Hoeckx zag hier een opportuniteit en deed een voorstel aan het districtsbestuur:

Dit is een ideale gelegenheid voor het district Deurne om deze welgekomen fietsbrug (het district ijvert hier al voor sinds 2017) extra in de kijker te zetten. Zo’n benaming is ook belangrijk voor de hulpdiensten. Zo kunnen zij gericht verwijzen naar de plaats bij een ongeval.

Hier gaan we graag op in

Het college van Deurne onder leiding van Tjerk Sekeris (N-VA) reageerde positief en is nu van plan een wedstrijd te organiseren.

De Deurnenaar zal niet alleen kunnen kiezen, maar zal ook zelf suggesties kunnen doen. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Als de keuze op een persoon valt, moet die een aantoonbare band hebben met ons district én overleden zijn. Enkel leden van de koninklijke familie zijn hierop een uitzondering.

Ook niet persoonsgebonden namen kunnen in overweging genomen worden. Zelf geven wij de voorkeur aan een vrouwennaam of een naam die verwijst naar onze rijke wielergeschiedenis. We moeten alle voorstellen wel eerst ter advies voorleggen aan de straatnamencommissie vooraleer een voorstel meegenomen kan worden.

Sekeris hoopt de wedstrijd in het voorjaar van 2022 te kunnen lanceren.