(1aprilsvis)Fusie van Deurne en Borgerhout officieel aangekondigd door Tjerk Sekeris: De geboorte van Deurnerhout

Op 1 april 2024, over deze onderwerpen: Politiek

In een baanbrekende aankondiging heeft Tjerk Sekeris, de districtsburgemeester van Deurne, vandaag een historische fusieovereenkomst met de Stad Antwerpen overeengekomen, die het district Borgerhout zal samenvoegen met Deurne. Na intensieve gesprekken met Borgerhout en het stadscollege en na maandenlange stille voorbereiding is een overeenstemming bereikt over het samengaan in één robuuste entiteit: Deurnerhout.

De fusie doorbreekt niet alleen bestuurlijke barrières, maar smeedt ook een krachtige verbinding tussen twee dynamische districten. Deurnerhout zal de rijke diversiteit, culturele rijkdom en vitaliteit van zowel Deurne als Borgerhout incorporeren en verrijken.

Tjerk Sekeris onderstreept het significante karakter van deze gebeurtenis en ziet de fusie als een unieke gelegenheid om gezamenlijke ambities na te streven voor een voorspoedigere toekomst. "Deurnerhout symboliseert samenhorigheid en progressie, een bron van trots voor elke bewoner", stelt Sekeris.

De leus "Deurnerhoudt van jou!" zal voortaan de oude slogan “Dees Is wel Deurne” vervangen, de kernwaarden van de fusie uitdragend: een district  die samenkomt in verbondenheid.

Dit nieuw gevormde district zal zich richten op het bewaren van de onderscheidende kenmerken van zowel Deurne als Borgerhout, en tegelijkertijd een verdiepte samenwerking en synergie tussen de gemeenschappen nastreven.

“Met meer dan 130.000 inwoners zijn wij vanaf heden het grootste district van Antwerpen! Dit zal zonder twijfel gepaard gaan met ongeziene budgetverhogingen die volledig ten goede zullen komen van al onze inwoners” besluit Sekeris trots.

Klik hier voor het collegebesluit van burgemeester en schepenen.