Frans van Heymbeecklaan wordt eerste klimaatstraat van Deurne: “Na het bouwverlof gaat de schop in de grond!”

Op 15 april 2022, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Wonen en ruimtelijke ordening

De Frans van Heymbeecklaan zal de eerste klimaatstraat van Deurne worden. Na het vervangen van de riolering, zet het district verder in op verblauwing en vergroening van de straat.

De Frans van Heymbeecklaan wordt onder handen genomen om ze groener, blauwer en toekomstbestendiger te maken. Momenteel is het een klassieke straat met een rijweg in beton en voetpaden, maar daar komt verandering in. Na zeven participatiemomenten waren de bewoners het eens over hoe ze hun straat willen omvormen tot een klimaatstraat. “Vanuit de buurt was er voldoende draagvlak. We vonden snel een groot aantal bewoners die bereid waren om na te denken over meer groen”, zegt districtsburgemeester Tjerk Sekeris.

Twee fases

De werken en aanpassingen gebeuren noodzakelijk in twee fases omdat Water-Link de riolering in de straat wenst te vervangen. “Wij konden niet wachten op Water-Link omdat wij dreigden bovenlokale subsidies mis te lopen. De totale ingreep (fase 1) kost meer dan dan € 150.000 waarvan de helft gesubsidieerd wordt. Na het bouwverlof gaat de schop in de grond”, aldus Tjerk Sekeris.

In de eerste fase wordt vooral het kruispunt van de Frans van Heymbeecklaan met de Petrus de Beuckelaerelaan aangepakt. Ook de koppen van de Ruggeveldlaan/Schotensesteenweg worden vervangen. Na het vervangen van de riolering, zet het district verder in op verblauwing en vergroening van de straat.