Districtsbestuur Borgerhout speelt spelletjes op de kap van de fietser! Na 5 jaar wachten nog steeds geen heraanleg Boekenberglei te Deurne...

Op 27 juni 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

ANTWERPEN - Op de gemeenteraad van juni kwam gemeenteraadslid Koen Laenens tussen in de discussie rond de fietsprojecten in Borgerhout en Deurne. Hieronder kan u zijn tussenkomst lezen.

"Het district Deurne wenst al een tijdje de boekenberglei her aan te leggen tussen de Waterbaan en de Drakenhoflaan. In dat stuk ligt de keerlus van tram 9 te Eksterlaar. Deze keerlus zwaait over het fiets- en voetpad tot tegen de gevels. Net echt verkeersveilig. Vandaar de vraag om de keerlus te supprimeren en te verplaatsen naar de driehoek Drakenhoflaan, Boekenberglei en Cruyslei.
Deze heraanleg waarbij de kasseien verdwijnen, de bomen behouden blijven, keerlus verdwijnt, heraanleg met minimaal verlies aan parkeerplaatsen zou een meerwaarde zijn voor alle weggebruikers in ons district maar ook voor de fietsers op de districtenfietsroute. Een must voor de vele fietsers in onze stad en een veilige manier om je van plek a naar plek B te begeven.
Om dit plan te realiseren werden reeds in februari 2013, bijna vijf jaar geleden, de eerste gesprekken gevoerd. Zo werd er 1,3 miljoen euro in de begroting van het district Deurne ingetekend voor realisatie in 2017.

In de vorige legislatuur werd het stuk Boekenberglei tussen de Ruimtevaartlaan en Drakenhoflaan heraangelegd. Blijkbaar is het voor Spa en Groen die toen aan de macht waren en het eerste stukje van de heraanleg realiseerden nu enorm moeilijk om vanuit het district Borgerhout die straat/omgeving verder af te werken.
Verschillende malen werd er samengezeten of gemaild met het district Borgerhout tot Deurne de vraag stelde aan Borgerhout om de markt op de Drakenhoflaan te willen verplaatsen met een njet als antwoord.

Ook stelde het district Deurne voor, moest Borgerhout niet de middelen hebben om de voetpaden aan te leggen, dat Deurne dit wel zou financieren. Het gevoel in Deurne is dat men vanuit Borgerhout dwarsligt om dwars te kunnen liggen. Als zij de sabotage van de districtenfietsroute op hun conto willen schrijven dan zijn ze goed bezig! Maar niet in onze naam. Wij zijn tevreden dat onze schepen nu actie onderneemt en duidelijk opkomt voor de fietser en deze niet zoals het bestuur uit Borgerhout hen in de kou laat staan.

Ook wil ik er even op wijzen dat het district Deurne dus heel wat overheeft om dit plan uit het bestuursakkoord te realiseren maar werkt het district Borgerhout hierin vierkant tegen. Blijkbaar willen ze niet investeren in het openbaar domein want dat zien we ook aan hun realisatiegraad investeringen van de afgelopen 5 maanden die 9,7% bedraagt. Het laagste van al onze districten. Dit tov een exploitatie realisatiegraad van maar liefst 43%! Il faut le faire!

Mijnheer van Besien, u verwijt ons dat men als redelijke mensen rond de tafel moet gaan zitten en dit probleem uitpraten. Ik denk dat het districtsbestuur van Deurne al genoeg geprobeerd heeft om te praten maar zoals u weet ‘iT takes two to tango. Of nog beter iemand uit uw partij bedacht in het verleden de volgende slogan uit: eerst blabla en dan boemboem. In dit dossier is al heel wat blabla geweest, laten we eindelijk overgaan tot de boemboem!"

Verantwoordelijke: Koen Laenens voorzitter N-VA Deurne
Gemeenteraadslid Stad Antwerpen