District voorziet een meer toegankelijk begraafpark Sint-Fredegandus

Op 26 juli 2021, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed

Het district Deurne heeft “grootse plannen” met het begraafpark Sint-Fredegandus (Lakborslei). Sint-Fredegandus is een begraafpark, d.w.z. dat er niemand meer begraven wordt.​

Het is een begraafplaats met een uniek karakter. Het PèreLachaise van Antwerpen, waar naast de Deurnese burgemeesters en notabelen, ook één van de stichters van Esso (Ivan Maquinay), de laatste man die ooit geduelleerd heeft in de Wetstraat (J.J. de Laet)n de Engel van Antwerpen (Constance Teichmann) en Maria Baers (stichter van de Vrouwengilde, nu Femma) begraven liggen. Voor dat gedeelte wordt een nieuw beheerplan opgemaakt. “Vandaag kunnen we maar beperkte middelen (€50.000) inzetten voor de restauratie van het geklasseerde gedeelte”, zegt Tjerk Sekeris, districtsburgemeester, “maar met een beheersplan kunnen wij een beroep doen om middelen van Vlaanderen”.

Voor het niet-geklasseerde gedeelte heeft het district vandaag opdracht geheven om te onderzoeken hoe we het begraafpark meer toegankelijk kunnen maken voor inwoners en passanten.

“In het Verenigd Koninkrijk bestaan daar een aantal geslaagde voorbeelden van”, zegt Tjerk Sekeris. Wij zouden bijvoorbeeld alle grafstenen kunnen verwijderen die geen historische waarde hebben en alle graven die niet meer bezocht worden”.

Deurne zou een betere (en aantrekkelijkere) doorsteek kunnen creëren tussen Bibliotheek  Couwelaar en de Lakborslei. Of, en dat is een oude droom van het district, tussen de Frank Craeybeckxlaan en de Lakborslei.

Heel wat mensen staan weigerachtig tegen zo’n plan van aandacht, het gaat hier tenslotte over een begraafplaats, maar het is een manier om erfgoed te vrijwaren, de sociale controle in het park te verbeteren, een stilte plek te creëren en wie-weet een bijzondere picknickplaats. Sint-George’s Churchyard in London is een voorbeeld van dergelijke aanpak.

Foto copyright : London Cemeteries