Petitie voor behoud IJsbaan Ruggeveld

Op 29 november 2010

Het weer zat de ijshockeyclubs Antwerp Phantoms en Antwerp Old Timers en de kunstschaatsclub Ruggeveld helemaal mee zaterdag. Het vroor flink, maar dat zijn de zowat tweehonderd leden als wintersporters natuurlijk gewend. Gewapend met sticks, schaatsen en spandoeken trokken ze de aandacht van de vele voorbijgangers op de Goenplaats. Het comité Hard/t voor ijs, waarin de getroffen clubs de krachten gebundeld hebben, blikt tevreden terug op de actie. Woordvoerder Christian Pierre: 'Op de Groenplaats hadden we een infostand ingericht, maar onze leden bleven niet ter plaatse trappelen. Getooid in de geelblauwe clubkleuren zwermden ze uit over de binnenstad om zoveel mogelijk mensen ervan te overtuigen dat IJsbaan Ruggeveld moet blijven en daarom onze petitie te tekenen.'

'De reacties waren overwegend positief. In amper drie uur sprokkelden de clubleden zo'n 4.500 handtekeningen bijeen. Samen met de 4.700 handtekeningen die eerder werden ingezameld op en rond de ijsbaan, zitten we nu aan tienduizend sympathisanten in amper een maand. Aangezien de actie nog het hele ijsseizoen doorgaat, zal dit aantal nog oplopen. We gaan de petitie dan afgeven op 'tSchoon Verdiep.'

Ook sportschepen Wendy Van Dorst (SP.A) en enkele andere leden van de Deurnese districtsraad, waren naar de Groenplaats afgezakt om Hard/t voor ijs een hart onder de riem te steken, net als een delegatie van buurtcomité Tuinwijk Deurne-Zuid. 'Hartverwarmend', aldus Christian Pierre.

Steun op YouTube

Schepen Ludo Van Campenhout, die de collegebeslissing om de ijsbaan eind mei 2011 te sluiten begin deze maand naar buiten bracht, passeerde zelf niet langs de Groenplaats, maar geeft in een gesprek met het comité van Site Ruggeveld, nieuwe hoop aan de clubs. Jan Mertens en co zetten het standpunt van Van Campenhout op YouTube.

'In december al, vroeger dan gepland, zal de stad via een marktbevraging nagaan of er bedrijven geïnteresseerd zijn om op Ruggeveld het sportpark in te vullen met een nieuwe ijsbaan, zwembad en sporthal', aldus Van Campenhout. 'Ik heb goede hoop dat we tegen de lente van 2011 een geïnteresseerde projectontwikkelaar zullen vinden. In Turnhout is er al een door de privésector uitgebate ijspiste. Dat moet in Antwerpen dus ook kunnen.'

Investeerder zoeken

De stad stelt de gronden ter beschikking en zal mogelijk ook financieel tussenkomen bij de bouw van de nieuwe ijsbaan. Als randvoorwaarde geven we de projectontwikkelaar mee dat de clubs tijdens de bouw van een nieuwe ijsbaan tijdelijk ergens anders terecht moeten kunnen om hun sport te kunnen blijven uitoefenen. Indien mogelijk proberen we als stad de ijsbaan nog iets langer open te houden.'

Ook Christian Pierre van Hard/t voor ijs aanhoorde Van Campenhout op internet en ziet hoopgevende signalen. 'Het gaat de goede kant uit en de hoop groeit dat de stad samen met ons een oplossing kan vinden . Alles zal afhangen van die marktbevraging. Dat klinkt wat vaag. Hopelijk gebeurt die grondig en levert ze wat op. Ik ben ook verheugd dat de stad een tijdelijke ijsbaan wil aanbieden in afwachting van de opening van de nieuwe accommodatie.'