10 jaar N-VA in Antwerpen & Deurne: brochure

Op 23 februari 2023, over deze onderwerpen: Politiek

Sinds we tien jaar geleden het bestuur van onze stad en de districten overnamen hebben we hard gewerkt. Onze verkozenen zetten zich op alle niveaus elke dag hard in om de verandering voelbaar te maken voor alle Antwerpenaren. We investeren in nieuwe wijken en parken. We restaureren ons erfgoed en geven de Scheldekaaien terug aan de Antwerpenaar. Met de Oosterweelwerken raken we uit de ban van de ring.

De stad wordt veiliger, groener, mooier en aangenamer om in te wonen, werken, ondernemen en studeren. En dat alles zonder de rekening door te schuiven naar de Antwerpenaar.

In onze brochure stellen we de mijlpalen van tien jaar bestuur aan u voor. Voor Deurne kan u volgende teksten per thema lezen:

Trots op ons erfgoed

Het museum Stampe & Vertongen is een uniek museum in Vlaanderen (en de wereld); Het brengt hulde aan Jean Stampe en Maurice Vertongen, die in 1923 een vliegtuig fabriek oprichten. Zij waren de stuwende krachten achter het meest succesvolle vliegtuig dat ooit in Belgiëgebouwd is.

Deurne subsidieert al een groot aantal jaar het museum, niet alleen de Fly Inn, maar ook de restauratie van verschillende vliegtuigen. Zo is de Fokker D.VII, het eerste vliegtuig dat ooit een licentie kreeg in België en de oudst vliegende S & V uit 1933 gerestaureerd met de hulp van het district.

• 306.000 passagiers

• 42.000 bewegingen

• 30.000 bezoekers voor de Fly Inn

• 6187 bezoekers voor het museum

Bevoegd schepen: Tjerk Sekeris

Winkelkernen

Deurne stimuleert lokaal winkelen
In Deurne zijn we gezegend met twee winkelkernen. Dé Herentalsebaan en Deurne centrum zijn samen het kloppend ondernemend hart van Deurne. Zo hebben we het eerste deel van dé Herentalsebaan succesvol en vooral samen met de handelaars heraangelegd.

Verder steunen we samen met de Stad Antwerpen verschillende ondernemende initatieven. Zo is het aangenaam winkelen
voor iedereen in Deurne. We trekken een nieuwe generatie ondernemers aan die hand-in-hand met de gevestigde waarde
samenwerken aan een gunstig ondernemersklimaat. Deurne was voortrekker wat betreft duurzame kerstverlichting. Het district maakte de keuze voor zonne-energie in 2019 en plukt daar vandaag nog de vruchten van.

Bevoegd schepen: Philip Van Acker

Deurne, hét sportdistrict bij uitstek!
Afgelopen jaren is er fors geïnvesteerd, met dank aan de stad Antwerpen, in onze Deurns sportlandschap. Sportaccommodatie werd vernieuwd en nieuwe projecten werden gerealiseerd. Op deze manier werd er ingespeeld op de noden van heel wat sportverenigingen. Duurzaamheid en energiezuinigheid waren ook twee pijlers die bij elke realisatie hoog in het vaandel werden gedragen. Eén van onze stokpaardjes is veiligheid en gezondheid in en rond de sportclub. Met financiële en logistieke ondersteuning van het district werden er verschillende bijscholingen rond EHBO en CPR
ingericht.

Jongeren moeten kunnen sporten in een rookvrije omgeving. Vanuit Deurne hebben we de nodige druk uitgeoefend en samen met stad Antwerpen zijn we erin geslaagd vanaf het najaar 2022 iedere Antwerpse sportaccommodatie rookvrij
te labelen.

De ondersteuning van lokale sportevenementen blijft van prioritair belang. Ze geven niet alleen mee vorm aan het Deurnse sportlandschap maar stralen ook onze Deurnse sportvibes uit tot ver buiten de districtsgrenzen heen.

• Rivierenhofloop topeditie 1.000 lopers
  • Valentijnsrun 500 lopers
  • 12 clubs gehuisvest in volledig vernieuwde sportinfrastructuur in Sportpark Groot Schijn

Ding Dong Deurne

Vrijwilligers zijn goud waard
Via ‘Ding Dong Deurne’ motiveren we sinds 2020 buurtbewoners om zelf buurtinitiatieven op te zetten en te organiseren. Een
propere woonomgeving met overal bloemen en planten, keuvelende buren en spelende kinderen. Het kan in elke straat! Een vaste jaarlijkse activiteit is de lentepoets.

Het samen poetsen van de straat zorgt niet alleen voor een propere straat, maar ook voor ontmoetingen tussen de buren. Poetsen in goed gezelschap is een duidelijke succesformule waar jaarlijks heel wat Deurnse straten aan deelnemen! Ook het aantal straatvrijwilligers neemt jaar na jaar toe. Deurne telt er ondertussen meer dan 400!

Via leuke gadgets van Dees is Wel Deurne spoort district inwoners aan om mee te doen aan de activiteiten.

• Lentepoets top-editie 2019: 107 deelnemende straten en meer dan 200 gezinnen
  • 6000 winterpakketten bedeeld

Actief jeugdbeleid

Ruimte voor de jeugd in Deurne
We hebben in Deurne veel aandacht voor jongeren en voeren daarom al jaren een actief jeugdbeleid. Ons district is een plaats waar ze kunnen spelen, feesten en elkaar ontmoeten. We investeren enorm in vernieuwing van onze speel-en sportruimte. Geografisch gezien zijn er zowel in Deurne Noord als Zuid heel wat investeringen gebeurd.

Deurnse speelstraten hebben een boost gekregen. We geven een deel van de openbare ruimte terug aan onze jongeren. We zien jaarlijks een stijging van het aantal aanvragen. Vooral tijdens de langere vakantieperiodes is dit een enorm succes.

Jeugdbewegingen kregen nieuwe lokalen die voldoen aan alle hedendaagse normen. Naast nieuwe infrastructuur voor twee van onze jeugdbewegingen en een grote gemeenschappelijke speelweide, is er nu ook een polyvalent jeugdcentrum.

Optreden in OLT van de ketnetband trekt heel veel jonge Deurnenaartjes, Deurne investeert fors in onderhoud van speelplekken, Nieuw skatepark in Park Groot Schijn en een uitdagend speelbos voor kleinen minder klein.

• 15 speel/sporttereinen vernieuwd of volledig heraangelegd
  • 5 jeugdverenigingen volledig nieuwe infrastructuur
  • 50 speelstraten in zomervakantie (gemiddeld)
  • 12 speelstraten in krokus en paasvakantie (gemiddeld)

Mobiliteit en veiligheid

Veilige doorstroming van verkeer
Door een groot aantal slimme verkeersmaatregelen is het aantal verkeerdoden in  Deurne bijna gehalveerd. In de periode 2002-2012 waren er meer dan 20 verkeersdoden. in de periode 2012 – 2022 zijn dat er 13. Nog 13 te veel, maar ook daar wordt aan gewerkt.

En ook het aantal zwaar gewonden daalde van 36 per jaar (2002-2012) naar 15 per jaar (2012-2022).

Kruispunt Lakborslei werd verkeersveilig heraangelegd, Nieuwe fietspaden voor de Schotensesteenweg en versmalling van de Van Havrelei.

Bevoegd schepen: Tjerk Sekeris

U kan de brochure ook downloaden op deze pagina.