Positie voorzitter van de districtsraad nog langer houdbaar?

Op 1 mei 2020, over deze onderwerpen: Politiek

Ik heb even nagedacht voor ik deze tekst heb geschreven. En dan nog even gewacht voor ik hem online plaatste. Vol emotie reageren op Facebook of verklaringen afleggen aan de pers als ik misnoegd ben, is niet meteen mijn ding.

Als fractieleider werk ik samen met onze fractieleden van N-VA aan een beter Deurne. Wij zijn als districtsraadsleden de stille motor die achter het districtscollege staat.

We reiken hen ideeën aan en staan paraat bij elke busactie of wijkbezoek. Wij zijn mee de ogen en oren van het districtscollege. Wij geven aan waar het beter kan én moet in ons district. En wij zijn het klankbord van onze schepenen.

Ik heb dan ook niet de behoefte om telkens uitlatingen te doen over anderen maar wil vooral focussen op het goede werk dat er geleverd wordt en dit verder blijven zetten. Maar op een gegeven moment wordt er een grens overschreden en is het mijn taak om als fractieleider toe te lichten hoe de vork in de steel zit.

“Wij krijgen totaal geen inbreng”

Frank Geudens, sp.a Deurne en districtsvoorzitter, is kwaad op de stad Antwerpen en pleit voor het afschaffen van de districten (Gazet van Antwerpen – 30 april 2020).

Hij stelt dat het district Deurne niet tot nauwelijks betrokken zou zijn bij een aantal Deurnese dossiers zoals de verkoop van Brouwerij De Ridder, het Masterplan Arena en het Woonwagenpark.

Het standpunt van de voorzitter van de raad is echter niet juist. Het klopt dat het district Deurne niet geraadpleegd is in het dossier van het woonwagenterrein, dit is echter een volledige stadsbevoegdheid. Daarentegen werd bij brouwerij ‘De Ridder’ en de ontwikkeling van de Arenawijk wel overleg gepleegd. Dat kan u navragen bij alle collegeleden. Maar Frank Geudens is geen collegelid, hij is voorzitter van de raad. Het is zijn taak om de zittingen van de districtsraad in goede banen te leiden.

Deurnese belangen altijd op kop

Een districtscollege heeft niet alleen een groot aantal lokale bevoegdheden zoals cultuur-, jeugd-, senioren- en sportbeleid, lokale straten en pleinen, openbaar groen, lokale handel,... het is ook een lobby-machine. De districtsburgemeester en zijn collega’s pleitten voortdurend voor Deurne bij de stad Antwerpen, de provincie Antwerpen, de Vlaamse overheid en ook de Federale Overheid. Hier stopt het niet, ze gaan ook in overleg met De Lijn, Woonhaven, de Vlaamse Waterweg, het Regionaal Landschap de Voorkempen, het Agentschap voor Wegen en Verkeer,...

Heel dikwijls gebeurt dat lobbywerk ver van alle schijnwerpers, op vergaderingen, bijeenkomsten, focusgroepen,... maar elk dossier bekijkt het districtscollege en zet het zich in voor de Deurnese belangen

Frank Geudens had als ex-districtsburgemeester zeker een toekomstvisie ontwikkeld over Deurne. Het is echter niet de toekomstvisie van de N-VA. Het beleid van Frank Geudens was een beleid van wetenschappelijke studies over allerlei onderwerpen zoals de buurten van Deurne. Maar uit die visie en studies kwamen zelden concrete actie.

Record aan investeringen in Deurne

Vandaag investeert het district District jaarlijks meer dan drie miljoen in haar openbaar domein. Straten en pleinen worden opnieuw heraangelegd in plaats van er eindeloos over te discusseren en visie over te vormen.

Daarboven wordt in het district Deurne een veelvoud geïnvesteerd door de stad Antwerpen en andere overheden. Deurne krijgt nieuwe bruggen over het Albertkanaal,  de vernieuwing van het Rivierenhof, nieuwe sociale woningen op de Frank Craeybeckxlaan, Hallershofstraat, Wim Saerensplein, Stalinsstraat, Stevenslei... Er komt een modern en nieuw zwem- en schaatscomplex op de Ruggeveldlaan. Realisaties die er niet zouden komen zonder dat de hogere overheden luisteren naar het lobbywerk van uw districtscollege.

Positie districtsvoorzitter nog langer houdbaar?

Sp.a Deurne koos vorige verkiezingen voor vernieuwing. Frank Geudens werd als lijsttrekker vervangen door Frank Vercammen. Frank Vercammen voert samen met zijn schepencollega’s van de andere partijen het bestuursakkoord uit. Dat akkoord heeft sterke sociale accenten, gaat voor een verdere vergroening van Deurne en timmert aan een beter seniorenbeleid.

De aanval van Frank Geudens op de stad Antwerpen kan dan ook geïnterpreteerd worden als een aanval op zijn partijgenoten Frank Vercammen en Tom Meeuws.

Als lid van de coalitie voelde ik dan ook de behoefte om te verduidelijken wat de werkelijke situatie is.