De Deurnese sportfabriek

Op 9 oktober 2017, over deze onderwerpen: Jeugd, Leefmilieu, Sport

DEURNE - Afgelopen week werd bekendgemaakt dat Sportoase als beste uit een onafhankelijke jurering kwam om een gloednieuw sport- en recreatief zwembad in Deurne te bouwen.

Vanaf 2020 kan de grootste stad van Vlaanderen eindelijk pronken met fantastische zweminfrastructuur voor sporters en gezinnen. Een nieuw landmark voor Deurne, want het wordt ook een architecturale parel.

Na vele jaren sporten in een aftandse Arena, krijgen Deurnese zwemmers, leerlingen en clubs eindelijk een 21ste eeuwse accomodatie. De skiërs kunnen hun latten aanbinden in de grootste indoorskipiste van Vlaanderen; de ijshockeyclub en kunstschaatsclub krijgen een nieuwe moderne schaatsbaan; de schoonspringers nieuwe springplanken. Kortom: iedere sportclub gaat er in Deurne lichtjaren op vooruit. Wie kan daar tegen zijn? Het laat zich raden...

Afgelopen week heb ik de reacties van Groen en PVDA in de kranten gelezen. Volgens PVDA mag de stad het bedrag voor de exploitatie van Arena blijkbaar niet investeren in stedelijke zwemtarieven in een hypermoderne nieuwbouw. Groen stelt dan weer dat het Arenazwembad open moet blijven voor de scholen in de buurt. Het nieuwe zwembad krijgt echter een centrale ligging die voor álle Deurnese scholen goed bereikbaar is. Ook sp.a is een campagne op de sociale media gestart om het totaal versleten zwembad te behouden.

Het is moeilijk om de standpunten van Groen en sp.a bij te houden. In De Standaard van 12 september 2003 lezen we:  "Zo droomt ze van een sportpark op Ruggeveld met meteen een nieuw openlucht en overdekt zwembad. De centen zouden daarbij vooral van de privésector komen”. Een artikel van maar liefst 14 jaar geleden! De "ze" slaat op toenmalig groene schepen Chantal Pauwels. Ook haar kabinetschef Tom Meeuws (huidig sp.a voorzitter Antwerpen) staat geciteerd. Zij ijverden toen reeds voor een groot zwembad op Ruggeveld, als alternatief voor “een ten dode opgeschreven Arenazwembad”. Het groen-rode bestuur had dus reeds in 2003 plannen voor een verhuis.

Geloofwaardigheid is voor hen blijkbaar bijzaak.  Omdat N-VA die projecten nu uit het slop trekt en hard aan het Antwerpen van morgen werkt, zijn ze plotsklaps voor het tegenovergestelde. Gelukkig kunnen de Deurnenaren rekenen op een bestuur dat écht aan hen denkt!

Verantwoordelijke: Koen Laenens voorzitter N-VA Deurne
Gemeenteraadslid Stad Antwerpen