Afvalberg moet verkleinen

Op 14 februari 2017, over deze onderwerpen: Leefmilieu
Inzamelen zwerfvuil

ANTWERPEN - Vorige commissie stelde schepen Bastiaens haar ambitienota voor. Hierin sprak de schepen o.a. dat zij wil inzetten op het verminderen van de hoeveelheid zwerfvuil in Antwerpen. Iets dat de N-VA fractie alleen maar positief kan ondersteunen.

Uit cijfers die ik recent van de schepen mocht ontvangen werd er in 2015 maar liefst 8.268 ton zwerfvuil dwz zwerfvuil, zand en bladeren machinaal en manueel opgeveegd, dit t.o.v. een soortgelijke tonnage voor sluikstort!

Cijfers die zeker naar beneden moeten want zoals men weet, vuil trekt vuil aan en zorgt niet voor een proper imago voor onze stad.

Vandaag zijn het ophalen, opruimen, vegen, afvalbakken plaatsen,... taken die de stad op zich neemt. Toch is het ook een belangrijke functie vanuit de stad om de burgers te blijven sensibiliseren om te leven in een propere stad. Een mentaliteits- en gedragswijziging dringt zich m.a.w. op.

Een mogelijk voorstel dat de schepen in januari aanreikte was het betrekken van verenigingen om die doelstelling te behalen.

In sommige randgemeenten vb. Stabroek en Brasschaat werd er recent een reglement opgesteld waarbij men in eigen naam of in groepsverband twee keer per jaar een actie organiseert om zwerfvuil op te ruimen. De stad/gemeente stelt dan grijptangen, handschoenen, fluohesjes en vuilniszakken ter beschikking. Het ingezamelde afval wordt dan de dag nadien door de gemeente opgehaald.

Tijdens de commissie cultuur vroeg ik de schepen op welke wijze zij, naar analogie met de reglementen in bovenstaande randgemeenten, verenigingen maar ook scholen zou betrekken om het zwerfvuil in A te doen verminderen.

De schepen wist te melden dat er in 2017 gekeken gaat worden in welke wijken het zwerfvuilprobleem het grootst is. De campagne gaat zich hier dan op toespitsen. Zo hadden we reeds in het verleden o.a de campagne 'kleine daad, groot resultaat'.

Wat scholen betreft antwoordde ze dat er nu reeds acties lopend zijn waarbij scholen betrokken worden zoals vb de vuilkar op de speelplaats laten komen. Zo werden er in 2016 'slechts' 2000 kinderen bereikt. Dit kan volgens mij natuurlijk beter want jong geleerd is oud gedaan.

Zelf haalde ik aan, dat in het secundair onderwijs, dat binnen de VakOverschrijdende EindTermen zoals milieueducatie en burgerzin een sensibiliseringscampagne perfect zou passen. Scholen kunnen vb. de posters en lessenpakket 'Mijn boekentas is een stort tot ik aan de vuilbak kom' bestellen. Zo kunnen we jongeren meer milieubewust maken.

Wist je dat een bananenschil pas na 1 tot 3 jaar op natuurlijke wijze uit het straatbeeld verdwijnt, een sigarettenpeuk er twee jaar overdoet, een kauwgom 20 tot 25 jaar,...

De schepen gaat nu uitzoeken hoe scholen in 2017 hier actiever kunnen bij betrokken worden. Wat de samenwerking met verenigingen betreft wil zij in het najaar operationeel zijn.

Wordt dus vervolgd...

Verantwoordelijke: